måndag 14 maj 2012

Stort system, liten patient

Idag har jag varit på möte angående min operation som gick fel. Jag var lite nervös först eftersom jag inte visste vilken typ av person jag skulle få träffa. Hela situationen har gjort att jag känt mig utsatt och alla stresshormoner pumpar på rätt friskt så fort jag gör något eller pratar om  det som har med operationen att göra. Som tur var var denna kvinna trevlig, snäll, trygg och inlyssnande, men inte utan att vara rak mot mig och det tycker jag om.
Jag blev själv förvånad hur jobbigt det kändes att ta upp allt som hänt på sjukhuset och efteråt. Jag trodde inte att jag skulle bli så berörd som jag blev. Det kändes som att återuppleva hela känslan kring operationen igen och det var hårt och jobbigt.
Jag blir besviken över att jag inte fått reda på hela sanningen, att det hela tiden kommer fram nya saker som gör att jag känner mig osäker. Det är en fruktansvärd känsla att veta att jag inte vet hela sanningen kring vad som hände mig under operationen, det känns som ett övergrepp mot mig som individ och person. Det värsta i allt det här är att det faktiskt är min RÄTT att få veta allt som hänt.
Jag kände mig dock lugnare av att veta att läkaren jag hade, inte har rätt att operera nu, det är faktiskt något jag funderat på mer än vad jag själv förstått. Det har känts olustigt att han eventuellt har stått med någon annans höft och skalpell samtidigt som detta har hänt. Nu kan jag ändå vila i känslan av att det som hänt mig kommer inte hända någon annan, åtminstone inte just nu och inte var samme läkare.

Något jag har lärt mig av det som hänt är hur det känns att vara en liten människa mot ett stort system. Maktlösheten man känner. Men jag ska också säga att jag ändå upplever att vi i Sverige har ett system som fångar upp den lilla människan mot stora starka system. Annars hade jag till exempel inte ens fått chansen att ge min bild av vad som hänt mig. Jag hoppas bara att det här ger någon konsekvens så att det inte är meningslöst det jag gått igenom.

Jag har känt mig som rödluvan mot stora stygga vargen, men efter idag så känner jag mig kanske inte riktigt som David mot Goliat, men jag är åtminstone en bit på väg ditåt.

- Over And Out -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar