tisdag 19 juni 2012

10 dagar

Nu har det gått 10 dagar sedan jag opererades. Blir mycket skrivande om höften nu, men det är väl inte så konstigt det tar ju upp en del tankeverksamhet. Det har varit rätt jobbigt att komma hem, har känt mig nere och lite som att jag återupplevt allt ännu en gång. Men nu börjar jag känna mig redo att gå vidare igen. Måste se framåt och tänka positivt igen. Nu får det vara färdigdeppat!
Det positiva nu är att jag har mycket mindre ont, jag kan redan gå med en krycka och jag går mycket "renare" nu än innan operation. Inga fötter som pekar inåt eller för korta ben. Känns härligt!
Jag blir lätt trött. Får ont i knäna om jag sitter för mycket. Kroppen är ju mest van med liggande läge nu för tiden... kommer nog få träna upp mig en hel del. Jag känner mig peppad att börja träna! Saknar mest av allt långa kvällspromenader med hunden!

Jag har tusen frågor om hur det kommer bli  i framtiden. Men jag får ta det med sjukgymnasterna sen. Får väl googla lite på det hela också.

Blev förvånad då jag i torsdags även blev rubriker i Aftonbladet och DN, känns mysko att läsa om sig själv på det sättet. Vet inte riktigt vad jag ska skriva om det. Kan väl säga att jag INTE haft infektion och att jag satt in en protes var en bedömning  jag och min läkare gjorde. Men annars tycker jag det har varit rätt bra skrivet om mig ändå. Hade bara önskat  att någon från sjukhuset hört av sig... men det kanske man inte kan förvänta sig...

När jag låg inne för operation hamnade jag i samma sal som en kvinna som kom att betyda mer för mig än vad hon nog själv förstår tror jag. Hon var så positiv och peppade, precis vad jag behövde. Hon var lättsam och otroligt snäll. Jag minns att jag hörde hennes röst bredvid mig på uppvaket. Den var så len och behaglig och jag blev jätteglad när jag hörde samma klingande röst när jag kom upp i salen! Jag ska ta med mig en av mina hemodlade gurkor och ge till henne sen när de mognat och jag kan köra bil igen! Blir glad att det finns så fina människor här i världen. Det är dem man ska fokusera på, inte människor med negativ energi runt sig, dom ska man studsa bort och kasta iväg! Jag tycker att Kapten Röds låt sammanfattar det hela rätt bra!
Kapten Röd – Ju Mer Dom Spottar

Jag måste ha denna attityd för att inte blir arg över vad som hänt mig. Jag kämpar med att komma tillbaka, jag vill inte att detta ska vara något som får mig att bli arg och bitter och på så sätt få ta ännu mer tid och energi än vad det redan gjort. Inuti är jag inte så glad som det kanske låter när jag skriver.

Något som är jobbigt med operation som många kanske inte vet om är att det kräver stor självdiciplin varje kväll... man måste nämligen ta sprutor mot blodproppar. Måste fråga min svägerska J. om lite bra spruttips...


Trevligare är det att vi igår införskaffade en uppblåsbar bubbelpool från ICA igår med det klatchiga 80-talsnamnet Lay-Z-spa. Tyvärr får jag ju inte bada än på grund av infektionsrisk. Men jag njuter av att se A. bada! Jag har ju något att se fram emot också!

Nej nu ska jag njuta av Helge Skogs kommentarer i "halv åtta hos mig"!

- Over And Out -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar