onsdag 4 juli 2012

Den provocerande flexitarianen



Vet du vad en flexitarian är? Just in case så ska jag berätta det för dig. Det är en person som ibland väljer att äta vegetarisk kost och ibland kött. Det är inte att blanda ihop med frugivorerna som endast äter fallfrukt.
Jag är flexitarian.

Att vara flexitarian innebär problem, inte för mig, jag är supernöjd över att vara flexitarian. Jag är ju som Gardell uttrycker det, född i mellanmjölkens land, och att vara flexitarian är på sätt och vis ta en medelväg bland vegetarianism och köttism (eller vad man nu ska kalla köttätare). Problemen med det ska jag ta upp lite senare, först vill jag berätta varför jag valt att vara flexitarian.

1. Jag älskar kött. Jag är uppvuxen med redig husmanskost av olika slag. Min farmor var norrlänning och pitepalt med rimmat fläsk är fortfarande min favoriträtt. Jag tillhör även den lilla lilla skara som kan sakna smaken av levergryta (har aldrig lagat detta själv). 

Men jag hatar köttindustrin, jag tror inte den är hållbar för fem öre i längden. Jag har valt att äta närproducerat kött och vilt för att undvika köttindustrin i allt för stor utsträckning. Dubbelmoral säger säkert många.

2. Jag älskar vegetarisk mat! Jag älskar indisk mat, thailändsk mat och annan mat som till stor del är uppbyggd på grönsaker. Jag tycker det finns jättemycket mat som inte "behöver" kött för att uppnå någon högre form av smakupplevelse. 

3. Kreativitet. Jag vill påstå att kreativiteten i matlagningen ökar då man i vegetarisk matlagning behöver gå utanför "köttramarna" som ofta består i köttbit+ potatis/ris + sås och eventuellt en sallad till om man inte tillhör den tråkiga skaran köttätare som tycker att all form av sallad är sk. "kaninmat". Den kreativiteten kan man även sedan ta med sig in i köttkosten och hittar nya roliga rätter som är inspirerade av vegetariskt sätt att laga mat. 

4. Flexibilitet = bra. Jag tror generellt inte på enkla system som ska fungera på allt. Några exempel kan vara den politiska frågan om hur vi ska få tag på tillräckligt med el. Jag tror att vi måste ha fler olika alternativ, ha vindkraftverk blandat med vattenkraft, solenergi och förhoppningsvis något annat alternativ som kan forskas fram snart. Jag tror inte heller på att ha endast elbilar (eftersom vi inte har något självklart alternativ till elproduktion) Jag tror på elbilar, biogasbilar, bensinbilar & trampbilar :) jämsides för att få det att funka. Samma sak tror jag med vegetarianism /köttism. I Sverige kanske det är bättre att äta älg och böner som kost eftersom vi har älg i våra skogar och kan odla bönor på sommaren. Sojaprodukter fick jag lära mig i helgen är inte alltigenom bra eftersom det transporteras långa vägar, bland annat från Sydamerika. Quorn tar mycket energi att producera. Jag tror helt enkelt att vi måste vara lite mer flexibla i vårt förhållningssätt om vad som är bra för miljön. I Sydamerika kanske det är mer miljövänligt att äta mer sojaprodukter istället för kött... medans det här kan vara bättre att äta vilt. Holländska tomater kan vara bättre än svenska därför att de kan odlas utan uppvärmda växthus tidigare på året, trots frakten kan det ändå vara bättre för miljön.

5. Grillning på sommaren. Titta på en grillad sojakorv. Svarta knölar väller ut ur den som cancersvulster. Den smakar ingenting! En varmkorv är fin i skinnet har sin speciella smak (kanske inte supergod men betydligt bättre än sojakorven). Jag väljer hellre korven! Sedan doften av grillat kött på sommaren! mmmm. Grillade champinjoner, mmmmm... Grillade grönsaker är supergott också! Varför välja, ta både och! Vissa dagar är jag sugen på kött och vissa dagar är jag sugen på vegetariska produkter. Jag går på känsla jag!

Nu till problemen.
Många har svårt att förstå varför jag ibland är "vegetarian" och ibland "köttätare". Det är liksom svårt att få i hop, vad är den gröna kvisten för nåt??? Det måste finnas en kategori att stoppa in mig i, och de flesta jag mött med detta problem har inte flexitarian  i sitt vokabulär. Jag upplever att det ibland provocerar både köttätare och vegetarianer att jag blandar min kost. Jag känner ofta att jag inte blir "respekterad" av varken köttätare eller vegetarianer. Jag kan höra en frustration då de frågar "Alltså är du vegetarian eller äter du kött?" Vad ger en köttätare rätt att kommentera min mat och hur äcklig den ser ut eller hur äckligt den smakar? Vad ger en vegetarian rätt att titta med äcklad min på mina korvar på grillen? Jag respekterar både köttätare och vegetarianer och skulle aldrig kommentera någon annans mat. Jag tycker att alla måste få göra sitt eget val. Jag förväntar mig samma sak tillbaka. Please!

Som vegetarian är det inte alltid så roligt att gå på restaurang. Det brukar finnas en eller två rätter att välja på, oftast innefattar det  quorn (som jag är allergisk mot) eller halloumiost. Jag är inte ALLTID sugen på halloumiost! Många ställen har fortfarande inte ens en vegetarisk rätt.... 2012 liksom typ ba. Restaurangbranschen är fortfarande inne i kötträsket med köttbit+potatis/ris + sås och sallad brukar faktiskt alltid finnas med i den vegetariska rätten=) och den appliceras på den vegetariska kosten. När jag går på restaurang och det inte finns några roliga vegetariska rätter tycker jag det är så skönt att inte vara principfast utan kan välja att ta någon god kötträtt som passar mitt sug bättre. Nej, jag har inte dåligt samvete för det! Men det blir ofta lite pinsamt runt bordet då jag först diskuterat vegetariska rätter med kyparen och sedan väljer att ta en redig köttbit. I ögonen lyser viljan att säga "ja visst är kött det godaste ändå, om du (som egentligen är vegetarian) hellre väljer kött så bevisar detta att kött är godare än vegetarisk mat. Men jag kan upplysa alla restaurangägare och kypare och medätare, att det är ju för att restaurangen inte har tillräckligt med fantasti för att komma på EN ENDASTE RÄTT som är tillräckligt rolig för att välja bort köttet. Hur många grönsaker finns det? Hur många olika typer av kött finns det? Logiken i detta visar ju att det är kocken som har fantasibrist snarare än att jag är en olojal vegetarian, jag är ju flexitarian! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar