söndag 30 september 2012

Det som göms i snö kommer fram i tö.

Att saker och ting som inte är stulet kommer igen, kan ju också liknas vid att det som göms i snö kommer fram i tö. Eller så kommer det fram när man rotar i en gammal kartong med mina kollagetidningar.
Ok jag ska förklara vad jag babblar om.
Min förlovningsring har varit borta i....  tja kanske ett halvår. Den försvann strax innan jag blev opererad och efter operationen kunde jag inte springa runt och leta efter den eftersom jag inte kunde gå ...
Veckor blev till månader och mitt minne var ringen kunde vara blev disigare och disigare. Till slut hade jag ingen aning längre. Jag gick och köpte mig ett substitut en enkel silverring av den billigaste sorten. Men den "riktiga" ringen som vi fått specialgjorda verkade vara borta för alltid. Ett litet hål blev det allt, ringen är mer än bara en ring, den är ju en symbol och ett minne för en vacker dag, en symbol för oss och vår kärlek.
Så häromdagen när jag skulle förbereda lite bilduppgifter till skolan så grävde jag i tidningar och skulle frigöra en kartong som jag tänkte använda. Jag såg något runt i botten som glimrade till och plötsligt låt den där med den fina ingraverade texten och vikingamönstret!

MY PRECIOUS skrek jag och hoppade runt som Gollum. Ja det som göms i snö kommer fram i tö!

Saker som göms i snö har en tendens att komma fram i tö på många olika sätt. Det kan vara stress. Att undvika stressen gör inte att man stressar mindre då man hamnar i samma situation igen. Jag tror det gäller att hantera situationen annorlunda när man möts av den igen, men då måste man våga stanna och prova, göra misstag och försöka igen.
Det kan också handla om det  förflutna, att försöka gömma sitt förflutna kan fungera så länge man har snö att lägga på känslorna, minnena och så vidare, men till sist tar den slut och då kommer allt fram igen och det är då det känns som man inte kommit någon vart med sig själv. Jag tror att även här gäller det att våga stanna och faktiskt se sig själv i spegeln, acceptera den operfekta bilden av sig själv och se de fina dragen som också finns där.
Jag tror inte att det går att kan fly tyvärr, det gäller att gräva bort den där snön och leta efter skatterna, djävlarna och allt vad som nu göms därunder. Det är inte lätt, det är mycket mycket svårt och frågan är ju om man någonsin blir helt färdig. Men lite ro i kroppen är väl alla värda!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar