söndag 7 april 2013

Den blomstertid nu kommer!

Jag hade bestämt mig för att inte så så mycket blommor i år, dels för att det är så mycket blommor i trädgården ändå, men sedan också för att det inte ska bli så mycket för den som är blomvakt åt oss i sommar att vattna.... Men jag kunde såklart inte hålla fingrarna i styr.

Jag har planterat tagetes som är bra att plantera mellan grönsaker eftersom den håller ohyra borta från gosakerna.

Tagetes
Sedan valde jag en gammal klassiker, penséer i olika färger, den har lång blomningstid och är en tålig blomma som tål lätt frost, jag tycker också den är lätt att kombinera med andra blommor.

Penséer
Jag älskar fjärilar och tycker vi ska vara rädda om dem så gott det går, därför valde jag även en blomsort som heter vinda som ska vara bra för insekter. Jag har aldrig odlat denna sort förr så det blir lite spännande att se om jag fixar det!

Vindor
Apropå fjärilar så hände något fint idag. Jag fick en fin överraskning när jag tittade ner i kaffekoppen och såg att ödet även kan vara en bra och konstnärlig barista, hen hade nämligen fixat ett litet konstverk i koppen! Ser ni fjärilen? (man kan också så en kyckling, men jag tyckte det var finare och mer romantiskt att se en fjäril...)




Tvillingsporre
Sist och också minst (tror jag....) så valde jag en rosa blomma som heter tvillingsporre. Jag tycker om att blanda stora och små blommor, jag tycker det skapar en snygg konstrast. Den har lite kortare blomningstid än penséerna men jag tänker att de nog ändå kan komplettera varandra. Jag tycker att det är rätt svårt att planera vilka blommor man kan sätta ihop då det också gäller att just se till vilken blomstringstid de har....

Jag har nog aldrig längtat så mycket efter våren som jag gör nu!Jag sådde dessa för 2 dagar sedan och nu har de första groddarna kikat upp ur jorden, halleluja för lysrör!

I helgen har vi haft en riktig röjar helg, men eftersom jag är 30+ är det inte ur ett alkoholdisigt perspektiv, utan vi har tagit ner lite träd i trädgården för att få in mer sol, förhoppningsvis minska myggsvärmandet, samt att skapa lite bra odlingsytor. 

Vi har tagit ner 3 enar, en tall och en al och jag blir så impad av A, som tar sig an uppgifter han aldrig riktigt gjort och lyckas göra det så bra! Vi hade lite hjälp från A.s bror och grannen hoppade även in han och tog sågen! Tack för det! Jag assisterade skogshuggarn genom att dra trädet dit vi ville att det skulle falla med hjälp av ett rep som vi band fast i trädet. Sedan var det till att sortera upp "lite" ris, jag ger mig själv (inte ris utan...) ros för detta!

En skönt helg, men nu är lovet slut och det är dags att ta tag i arbetet igen!

- Over And Out -

1 kommentar:

  1. Pax för att komma och titta och fika i vårsolen!

    SvaraRadera