måndag 15 april 2013

respektera tomaten!

Nu har våren kommit, den som alla längtat så efter!
Den kom med grå moln och regn... en sak har jag lärt mig, det blir aldrig som man tänkt sig, så tänk inte så mycket är mitt visdomsråd för dagen. Jag försöker leva upp till detta hela tiden, men det är svårare än man kan tro!

I helgen har vi röjt upp efter trädfällning och börjat bunkra ved för kaminen som vi inte har än, men som vi drömmer om! Drömma bör man annars dör man, det är mitt andra visdomsråd, jag riktigt sprakar av sådana idag känner jag.

Jag har också gjort lite omplantering av tomatplantor i helgen. Tomater kräver verkligen mycket kärlek och arbete för att växa och bli goda. De behöver lagom näring, omplantering som passar rötternas fas i tillväxten, de ska inte ha för mycket vatten, då spricker de, de får inte ha för lite heller då dör de.... ja ni hör ju! Sedan jag började odla tomater känner jag en helt annan respekt för dem när jag handlar dem i affären eftersom jag förstått att det inte är någon lättodlad grönsak, det tycker jag i varje fall inte än. Men när man lyckas med att ha en egenodlat tomat i salladen så är det matkärlek i sin högsta form! Ketchup, oj vad mycket kärlek det ligger i den såsen!


Tänk om jag bara hade ett växthus att sätta dem i.... typ nåt sånt här:


Igår hade jag och A en väldigt intressant konversation, det hela började med att vi pratade om att vi ville grilla till lunch. Där vi hoppar in i dialogen är det A som har ordet.

- Vi har ju kol också.
- Ja men den är väl gammal?
- Hur kan den bli gammal?
- Ja hur tror du?
- Det har jag aldrig varit med om!
- Du, jag har slängt kål många gånger för att den är gammal!
- När då? När du bodde hemma eller? (Här börjar A. tro att jag överdriver en aning)
- Nä! Hos oss förstås! (Här börjar jag tycka att A. är en smula naiv och trög)
- Hur såg du att den var gammal då? (Skojar han eller??)
- Ja den möglade och var svart.... hur skulle den annars se ut?
- Jag har då aldrig sett att kol kan mögla och svart är den ju redan...

Dialog på hög nivå! Jag tänkte coleslaw-kål, A tänkte grillkol.... 
 

- Over And Out - 

1 kommentar:

  1. Haha vad roligt, jag tänkte också grillkol :-) Måste börja odla tomater jag med!

    SvaraRadera