söndag 26 maj 2013

Att torka nässlor och göra nässelvatten

Idag fick jag smak för nässlor, läste om dem och de verkar ju vara bra för hur mycket som helst!
Den gröna kvisten gick på kvällskvisten, ut på brännässlejakt. Kom hem med en kastrull full med grönt byte. ( Ha handskar på!)

Brännässlor

Jag började med att klippa av bladen för torkning och lade dem på en plåt och började torka dem i ugnen på 50 grader. Detta tog längre tid än jag trodde, jag tror att man kan använda stjälkarna vid torkning, men att det tar betydligt längre tid med dem, säkert flera timmar. Så vi lade in dem i mikrovågsugnen på en handduk istället. Full effekt 2 X 2 min (luftning emellan) och vips så var de torkade i ett nafs! Tiden för mikron är nog väldigt olika från mikro till mikro. Sedan mosade jag dem i en glasburk och de stacks faktiskt lite fast jag hade gummihandskar på, vet inte om det beror på torksättet eller inte...


Nässelpulver för matlagning

Detta pulver ska jag ha i min morgonsmoothie då det innehåller många vitaminer och mineraler för dagsbehovet, en tesked är lagom. Luktar gott också. Men man kan även ha det i matlagning. Pannkakor, paj, grytor, tja bara fantasin begränsar.

Av stjälkarna gjorde jag ett avkok för håret, ska tydligen stärka håret och jag som har rätt tunt och sprött hår blir givetvis nyfiken på att testa detta.
Jag klippte ner stjälkarna i mindre bitar, hällde sedan över kokande vatten och lät det sedan stå och dra till det svalnat en aning. Jag silade sedan bort bitarna och nu ska jag skölja håret innan jag kryper till kojs! Mitt blivande hårfluff får ni KANSKE se senare under sommaren.

Nässelvatten för håret

- Over And Out -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar