söndag 12 maj 2013

Jag anar ugglor i mossen så jag ger mig själv en björnkram!

Långhelgen närmar sig sitt slut.
Denna helg har jag släckt trådarna som når utanför min egen lilla bubbla, tex facebook, telefon och tv-tittade. Ok jag får väl erkänna att jag har tittat lite på tv, men inte så mycket som jag brukar.
På kristiflygaredagen åkte vi ut och provade husbilen inför sommaren. Vi åkte till en ödslig plats dit vi brukar åka ibland, vi har vårt bästa svampställe där, men jag tänker inte säga var för sådant ska visst hållas hemligt...
På det här stället når inte ens någon mobilmast ut med sina signaler till telefonen! Underbart och läskigt på samma gång, men jag tror det är lite nyttigt att var onåbar ibland, åtminstone för sin egen skull.


När man kommer ut i naturen och det vilda så är det som om tidsperspektivet återställs och kroppen hamnar i en naturlig frekvens och allt är som det ska vara. När man lämnar hemmet, jobbet och alla måsten så är det väsentliga i fokus och allt blir enklare. Det handlar ofta om att hitta ved så att man kan elda, så att man kan laga mat, så att man blir mätt, så att man blir trött och så sover man jättebra efter det. Det blir som en själslig detox.
 Jag kommer ofta på mig själv med att fylla livet med alldeles för mycket saker och fel saker som inte ger energi utan tar energi. Alla måsten fyller upp för mycket helt enkelt. Att åka ut i naturen är som att rensa ogräs i själen. 
Istället för att se en film späckad med snabba klipp och spännande actionscener så är det precis lika spännande att se björnspår och veta att den gått på samma ställe som jag ungefär ett dygn tidigare! Vad skulle jag göra om jag stötte på den?


När veden är hittad och köttet grillat den gröna kvisten är mätt, ja då är det lätt att vaggas till sömns i brasans  sken. Sjön ligger bland och tyst och det svaga ljudet av vågor som slår mot stranden blir ett med hjärtslagen inuti mitt bröst.

Nästa dag drack vi kaffe i morgonsolen och på vägen hem anade jag en stor uggla i mossan. Jag måste ta bättre hand om mig själv och hitta den där frekvensen jag känner i det fria! jag ger mig själv en stor björnkram och tänker : När känner jag mig fri? Jag tänker ta fram förstoringsglaset och bli detektiven som letar i sitt eget inre efter den där känslan och göda den och ta hand om den, för det är jag värd!



- Over And Out-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar