lördag 23 november 2013

4 tips på alternativa produkter för att få mindre kemikalier i din vardag!

Här kommer några tips på hur du kan få färre kemikalier i din vardag.

1. Hudkräm

Istället för att använda kemikaliespäckad hudkräm använder jag ren kokosolja. Har bra vitaminer för huden och jag som brukar ha problem med feta hudkrämer har inga problem med kokosoljan, den absorberas in i huden bra!


2. Deodoranter

Vanliga deodoranter innehåller aluminiumjox som inte inte är bra. Då har jag på diverse hälsokostaffärer hittat en alundeodorant som ett alternativ. Alun är en mineral. Dock är den inte lika bra som vanliga deodoranter, man måste bättra på under dagen. Den fungerar bra men inte lika länge. Inga parfymer eller annat konstigt. Finns även som spray som jag tänker prova nästa gång.


3. Ansiktskräm

Här har jag läst mig till att nypon som innehåller mycket e-vitamin ska vara bra för att hålla nunan vacker. Jag har köpt ekologiskt framställd nyponrosolja via internet från USA. Och den har fungerat fantastiskt bra, har inte heller här problem med att huden blir oljig som jag annars kan ha av för feta krämer.
Mitt nästa projekt är att testa göra egen nyponrosolja av nyponfrön och mandelolja.'



4. Hårfärg

Jag gillar ju att vara rödhårig men jag gillar inte de kemiska hårfärgerna. Visste ni att man har sett att de som färgar håret med vanlig hårfärg har alla ämnen som finns i denna i sin urin efter färgning. Det går alltså genom kroppen, genom lever och alla organ, usch! Jag väljer därför att  färga med henna-färg som är pulvriserade blad från en buske. Det finns på hälsokost och är dessutom billigare än vanlig hårfärg. Man måste dock färga några gånger innan färgen blir lika djup och fyllig som vanlig hårfärg, men sedan tycker jag den blir vackrare och sitter bättre än vanlig färg. Jag blandar i lite kokosolja och honung, ibland även olivolja vid färgning. Honung gör att den fäster bättre och kokosoljan/olivoljan gör att håret får en fin glans. Jag även frågat kemikalieförbundet om de känner till några negativa konsekvenser av henna-färgning, men de sa att det inte fanns några kända sådana. Känns trygg och bra! Finns från riktigt eldröd till rödbrun och svart.



Om man istället vill bleka sitt hår kan jag tipsa om citron, ös i lite citronsaft och sätt dig en stund i solen så får du rågblont hår, men även här gäller det att göra det fler gånger för att få ett starkare resultat.

Jag tror verkligen att vi behöver få bort så många kemikalier som möjligt i vår vardag och jag tror vi kan hjälpa varandra med tips kring detta för att styra skutan i bättre riktning, så har ni tips på dessa så dela med er!

kram och puss på er alla och lev väl! ( och kom ihåg, skönhet kommer inifrån! )





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar