onsdag 18 juli 2012

Jag älskar arbetsförmedlingen!

Fick detta brev idag:

framsida

baksida


Att tillägga är att jag för några veckor sedan fick ett exakt lika papper av exakt samma arbetsförmedlare. Jag kontaktade henne och sa att jag var sjukskriven och inte aktuell på arbetsmarknaden just nu. Då fick jag följdfrågor kring när jag skulle vara tillbaka på arbetsmarknaden, vad jag hade för sjukdom och så vidare. Då undrade jag vad hon/arbetsförmedlingen hade med detta att göra? Jag tycker om Sveriges trygghetssystem men jag tycker vi börjar få ett "övermynderi" som jag anser är integritetskränkande... jag känner mig skuggad av arbetsförmedlingen, de är ju nästan som radiotjänst numer, man hinner inte ens tänka ordet arbetslös så dimper det ner ett papper i brevlådan =). Jag vill att AF ska vara till min hjälp, inte stå bakom mig med piskan. Jag har aldrig misskött mig gentemot dem eller facket och jag tycker det finns en slags misstro mot arbetslösa från deras sida. Jag lovar att börja söka jobb och arbeta så fort jag är frisk! Tills dess låt mig läka i lugn och ro. 

Många jag pratat med ger en negativ bild av arbetsförmedlingen och tro det eller ej, men jag har försvarat dem ibland då jag faktiskt fått hjälp av dem tidigare. Men jag tycker det har hänt något de senaste åren, det är som att de har piskan i ryggen och detta tvingar dem att piska framåt för att själv inte bli piskade. Jag tror visst att det finns arbetslösa försöker "slacka" sig förbi systemet, men jag tror att detta är en minoritet. Jag är säker på att de allra flesta VILL ha ett jobb. Det som kan göra att de inte är aktiva i sitt arbetssökande är att de tappat självkänslan och motivationen. Då hjälper inte piskor, krav och hot. Jag tror att dessa behöver hjälp att hitta vad som är rätt för dem och därefter kanske hjälp med hur de kan söka arbete på ett bättre sätt.

Under mina första år ute på arbetsmarknaden fick jag som många andra, arbeta som vikarie inom hemtjänsten. Heder åt dem som fixar det, jag gjorde det inte. Jag tyckte alldeles för synd om vårdtagarna och led av att se hur dåligt många mådde. Att vara tvungen att ta damsugaren i all hast istället för att ha friheten att dricka en kopp kaffe tillsammans med dem kändes inte försvarbart för mig. Jag valde att inte arbeta med hemtjänst mer. Men jag upplevde att AF hela tiden pressade mig att söka denna typen av arbete på grund av att jag hade denna erfarenhet. Just detta tror jag är ett problem. Bara för att jag har en erfarenhet innebär inte att dessa arbeten är de som är bäst lämpade för mig att söka. Jag tycker att AF även borde läsa av individen i större utsträckning, vad passar denna att arbeta med. Jag är övertygad att en person som arbetar med något som den trivs med, har en benägenhet att stanna där längre i välmående tillstånd, trots bristande tidigare erfarenheter. Man måste ha rätt att byta bana om det är det man vill.

Absolut kan jag förstå att man ibland måste ta ett jobb som inte kanske har prio ett, men min personlighet och stressnivå bör vägas in för att det ska bli en bra kombination. Det heter väl Arbetsförmedlingen, de ska förmedla arbeten mellan företag/myndigheter och arbetssökande?
 
Något jag också tänkt på är dessa förslag på arbeten de skickar, det känns påtvingat och jag tror faktiskt inte det gynnar varken företagen eller de arbetslösa. Särskilt inte med ett underliggande hot om att "söker du inte dessa arbeten är du inte tillräcklig aktiv och då kommer vi att skvallra till ditt fack och då får du inga pengar".  Jag lägger ner kanske en halv dag på att skriva en bra ansökan för ett arbete. Då vill jag välja de arbeten jag verkligen är intresserad av att få, inte de som AF "tvingar" på mig som jag kanske anser är fel.
Exempelvis så har jag fått förslag på att söka arbete i Ljusdal.... jag har precis köpt hus på denna ort... dessutom var det ett vikariat... hur tänkte de då? Om de intresserat sig lite mer av mig som individ så hade jag kunnat upplysa dem om att de hellre fick tipsa mig om arbete i Skåneregionen eftersom där har jag mer kopplingar än till Ljusdal. Men allt är så mekaniskt vi är mer och mer som små paket på löpande band som ska hanteras och paketeras. Vi får inte välja omslags papper själv. Men jag har ingen fyrkantig form och jag vill inte ha grått papper på mig. Jag är rätt kantig och går min egen väg och vill ha färgglatt papper. Finns det utrymme för det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar