fredag 19 april 2013

varför passar inte min kropp???



Ibland kan jag vara så trött på att vara i min kropp eftersom den inte passar i några kläder, samtidigt blir jag arg för att jag tänker så, det är inte min kropp det är fel på, det är klädindustrin och vår kroppsuppfattning som är sjuk. Ändå är det jag som mår dåligt i slutändan av att aldrig hitta kläder som passar mina proportioner.

Ett vanligt scenario för den gröna kvisten kan gå till så här:

Det hela börjar med att den gröna kvisten sätter på sig sina bästa shoppingögon och ger sig ut bland butikskedjorna med hoppet, jaktkänslan och plånboken fint paketerat i handväskan.
I detta stadium är hon positiv och glad och har en känsla av att det ska bli roligt att shoppa.

Hon glider in i affären och tänker att de där tajta stretchjeansen som alla har nu för tiden är ju riktigt snyggt, sådana ska införskaffas! Okej vilken storlek, ja 38 brukar hon alltid kunna ha så det plockas fram ett par i den storleken. Eftersom kvistens logiska sida vet att nästan inga byxor brukar passa så plockar hon med sig 5 andra par för säkerhets skull.

Väl inne i provhytten, så åker tajtsen i mjuk trikå av och på åker dom nya jeansen... eller tja det säger stopp, ursäkta nu kommer den en svordom, jag varnar känsliga läsare.

- Va fan, jag brukar alltid kunna ha denna storlek, är det jag som gått upp i vikt? Säger den gröna kvisten. (Och det är egentligen inte hon som gått upp, men ändå kommer denna tanke flygande).

Par efter par provas och kvisten får gå därifrån utan jeans, eller andra byxor heller för den delen. Hoppet och jaktkänslan är bortblåst. En dålig självkänsla tar över och självförtroendet är i botten. Men under allt det där gror en ilska av att någonting är fel när alla kläder är sydda efter en stöpt form. Alla ska vara lika och affärerna är fyllda av uniformer och jag tycker det är fruktansvärt tråkigt!!! Vi är långa, vi är korta, vi är smala, vi är tjocka. Varför tar inte klädindustrin tillvara på olikheterna och syr kläder som passar olika kroppsformer? Borde inte det vara mer lönsamt än att kunderna kommer hem och känner den där dåliga självkänslan och självförtroendet för att INGA kläder passar? Jag är inget affärssnille men jag tror att om de vill tjäna mer pengar i sina företag så borde de satsa på att shopparna ska känna att de duger som de är och att det finns något som passar just dem.

För mig har det resulterat i att jag hatar att handla kläder, jag köper hellre pösiga kläder som är sköna och sitter lite mer "oformligt" än att kränga på mig jeans där knäna är för långt ner och där jag måste vika upp typ en decimeter av längden. Det värsta är byxor med dragkedja längst ner, jag tycker det är snyggt men det innebär att jag inte kan sy upp dem. Detta måste jag alltid tänka på vid byxköp. När jag köper byxor är det en bonus om de passar i längden, men den chansen är obefintlig. För att inte tala om friluftskläder, där har jag jättesvårt att hitta något som passar, vilket är jobbigt eftersom jag är ute mycket och vill ha bra kläder som passar för friluftsliv... Nej klänningar är mina nya bästisar och Gudrun Sjöden, för hon designar för att de ska passa fler kroppar än normen som alla större kedjor verkar gå efter. Om någon vet en klädkedja för kortväxta människor så kan ni ju höra av er till mig! En tanke som slog mig nu är: Tänk om mitt problem med att hitta bra kläder att ha för uteaktiviteter har påverkat mina intressen.... hm... Näää det är tur i oturen i så fall!

-Over And Out-



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar