torsdag 3 maj 2012

Gnällspikar och järnspikar

Jag måste faktiskt säga att jag personligen inte kan stå bakom gnäll mot försäkringskassan. Mitt möte med dem har varit positiv och respektfullt.
Jag kanske har en bra handläggare som är människokännare. Det kanske skulle vara bra att tänka i denna bana kring de flesta myndigheter. Inte döma hela skolan för att en lärare inte gör sitt arbete. Eller alla handläggare på försäkringskassan för att en handläggare sätter sig på tvären eller har en taskig attityd. Inte heller alla arbetsförmedlare för att just min inte verkar förstå arbetslösa.
Vem vet just den dagen kanske de hade mensvärk, bilstopp på väg till arbetet eller konflikt med en grinig tonåring hemma... Jag försöker applicera detta tänk på min upplevelse av sjukhuset och min operation. Här blir det dock svårare inuti mig... det är nog för att jag känner en besvikelse som jag inte riktigt tagit mig vidare ifrån. Dessutom blev ju skadan så stor. Vi kanske inte heller ska döma alla gnällspikar som klagar på skolan, försäkringskassan eller sjukhusens vård. Känslor är känslor och jag tror vi behöver arbeta lite på respekten mellan varandra. Jag var den där "gnällspiken" då jag hade problem med sjukhuset, jag fick inte ut recept exempelvis som jag borde. När jag var på mitt senaste besök såg jag att min läkare hade en liten påminnelselapp vid datorn där det stod:

Hej Doktorn!
Du glömmer väl inte sjukintyg och recept?

  Var det tack vare mitt gnäll? Inte vet jag och det spelar egentligen ingen roll, men för mig visar det att de försöker att bli bättre och göra färre misstag. Kanske hjälpte det att jag gnällde! Vi gör så gott vi kan helt enkelt.

Jag fick min sjukjournal igår och läste om när jag skar av min tummtopp för några år sedan. Redan då hade jag problem att få ut recept på medicin... lite komiskt i efterhand.

Det var intressant att läsa hur höftoperationen gått till och vad som hände där, kändes som jag fick en bättre förståelse. Jag blev lite lugnare inuti mig. Min läkare skrev att jag var intelligent också, det var ju en fin bedömning av honom som jag tar som  en komplimang!



Han mejslade för hårt när han skulle få bort knölen och det var det som gick fel. Rätt intressant att läsa om sig själv på det sättet, jag blir mer patient och mindre mig. Jag relaterar detta till alla papper man skriver om elever i skolan, det är lätt att det blir elever på rad istället för individer.



- Over and Out


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar