tisdag 8 maj 2012

Loppis och andra ödesmättade ting

Stigar snirklar sig runt och runt ibland korsas de och ibland flera gånger. Inte så konstigt med tanke på hur många stigar det finns, men ändå lika fascinerande när det händer.

I lördags var jag och J. på loppisrunda. I release you A. från att följa med mig på mina prylorgier, jag har hittat min perfekta sparrinpartner för dessa tillfällen.

Även jag är barn av min tid och har ett konsumtionsbegär i slit- och släng-anda, men jag har hittat en bakdörr ut ur det dåliga samvetet, nämligen loppisdörren! Här kan man få MÅNGA saker för billig peng, ofta går även de spenderade pengarna till bra och nyttiga saker. Vilken utopi loppisvärlden är! I alla fall då inte någon chef på röda korset bestämmer sig för att lägga sina flottiga fingrar på de pengar som vi ädla människor bidrar med för den goda sakens skull... Tänk att en människa kan ha sådan dubbelmoral! Pöh!!!

loppisfynd: matta, trädgårdsbok, vinglas och notbok (kollagematerial)


I vår bilfärd började jag prata om skolans kommunalisering (som jag börjat läsa en bok om) utan en tanke på att J. ska skriva sin C-uppsats i ämnet.... stigarna korsas en första gång. Vi går in på biståndsgruppen och J. kommer ut med ett fynd, nämligen boken jag precis börjat läsa om kommunaliseringen.... stigarna korsas en gång till!

Igår pratade jag och E. om att starta en bokcirkel, jag skulle fråga J. hur man gör. Idag när jag pratade med J. föreslår hon att vi ska starta en bokcirkel utan att jag tagit upp det med henne.... stigarna möts lite titt som tätt, kanske inte så konstigt men lika fascinerande varje gång!



Igår var det dags för trädgårdskurs, apropå stigar...  Jag känner att jag blir mer och mer nöjd över vår trädgård, den är så fin redan! Vildvuxen på ett fint sätt. Visst vi har absolut småförändringar som vi vill göra, men grunden i trädgården är så genomtänkt och passar oss som handen i handsken!  Vi har de stora ramarna man behöver, träd som vuxit sig stora och fina, buskar som bildar små rum i trädgården, gamla murar som gör den rustik. Jag misstänker också att någon blomma kommer ha sin blomningstid ända fram till hösten. Idag ska vi åka och köpa en klängväxt som ska få växa upp längs husväggen, frågan är vilken sort vi ska ha. Alla klängväxter är nämligen inte bra att ha intill husfasader av trä. Växter med för starka rötter kan gräva sig in i fasaden och släppa in fukt. Vildvin hade vi tänkt, men det är tydligen en sort med stadiga fötter på väggen så att säga... pipranka har vi fått tips om att de skulle kunna fungera bra.

Vi har även satt en humle, men den verkar inte ha tagit sig än... håller tummarna på att solen kommer fram lite mer snart och ger lite värme därute!

1 kommentar:

  1. Åh, jag hoppas att vi fortsätter att välja stigar i livet som gör att dom korssas ofta!

    SvaraRadera