fredag 22 juni 2012

Magiska gubbar



Så här till midsommar är det som att svenskarnas goda humör hänger på ett par sköra trådar. Vädret är en sådan tråd, kommer det att regna? Kommer vi få sol? Den andra sköra tråden är: Kommer vi få svenska jordgubbar till midsommar?
Jag lägger mig platt på rygg och erkänner, jag är en jordgubbskonservator. Alltså en konservativ person när det gäller jordgubbar och sättet att äta dem på. Andra traditioner som jul, nyår och påsk har jag inget emot att byta ut maten och hitta på nya spännande rätter. MEN när det gäller de goa gubbarna MÅSTE de ätas på rätt sätt.

1. Man ska skölja dom innan man rensar dom, annars försvinner god jordgubbssmak.
2. Man ska skära dem i lagom bitar, inte för stora, absolut inte äta dem hela.
3. De ska ätas helst i en genomskinlig glasskål.
4. När man placerat jordgubbarna i skålen strör man på lite farligt vitt socker, sockret ska täcka gubbarna med en god sockrig hinna, och sockret ska också lägga sig lite på skålens botten.
4. Man skall hälla grädde upp till hälften på jordgubbarna.
5. Sedan fyller man på med mjölk så att toppen av gubbarna gubbar runt lite trevligt i grädd/mjölk-blandningen.
6. Man ska dela gubbarna lite med skeden så att lite saft blandas upp i grädd/mjölken.
7. Sist men också det godaste är när man dricker upp grädden som är kvar med lite härlig jordgubbssmak.
8. Sockret på botten äts upp med skeden eller slickas med den långa tunga som den gröna kvisten har.

Jag älskar Jordgubbar!

Glad midsommar alla fina nära och kära!

Lionel Hampton – Tenderly

lite go jazz tycker jag passar till minglet i trädgården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar